Jste nervózní z vystupování před lidmi? Nebo si takové výstupy spíše užíváte? Ať už jsou to projekty ve škole nebo složité politické debaty, s mluvením na veřejnosti se v životě setkáme každý. Cílem tohoto kurzu je seznámit se se základními triky zkušených řečníků, které mohou nejen pomoci s trémou na jevišti, ale zároveň i usnadní každodenní interakce s ostatními lidmi. Zároveň se nebojte, že bychom celé hodiny jen seděli a debatovali. Správný řečník totiž musí znát jak prostor kolem sebe, tak své tělo, a proto zapojíme do hodin i mnoho zábavných pohybových a hlasových her. Tak rozhrňte oponu, začínáme!
1. sobota - Poznávání prostoru a hlasu
Naším prvním cílem je zjistit, jak náš hlas zní. Slyšíme se? Slyšíš mě? Umím řvát? Umím šeptat? A to nejdůležitější: umím poslouchat? Budeme se pohybovat v prostoru a zkoušet poznávat náš hlas; jeho hloubku, sílu a smysl.
Dorozumívat se navíc dá i beze slov, a tak si zahrajeme jednu z našich prvních řečnických her – zvukovou „pantomimu”.
2. sobota - Poznávámí druhých
Minulou sobotu jsme poznali náš hlas a prostor se kterým pracujeme. Je čas začít pracovat i s lidmi. Ať už s publikem nebo s naším kamarádem, se kterým se budeme dělit o slovo. Společně si představíme, jak oslovit, zaujmout a sblížit se s publikem. Jak se uklidnit na podiu, jak si užít nadhled, a hlavně jak se nebát! K tomu nám pomůže pár her a pár cvičení, jako například hra na „vojáky“ nebo hra „mám rád, nesnáším”. Zaměříme se na stabilitu těla, zvládání nervozity a udržení pozornosti.
3. sobota - Argumentační tango
Známe prostor, známe hlas, známe publikum. Pojďme se při třetí lekci trochu ponořit do počátků argumentace. Pojďme si stát za svým a pojďme se třeba i pohádat! A to samozřejmě pomocí všestranné hry na „advokáty a pasažéry“ – hry padajícího horkovzdušného balónu. Tato lekce je věnována začátkům argumentačních schopností. Zprvu to bude pouze formou hry, avšak následná praxe bude trochu složitější a budeme se připravovat na jednu z prvních „akademických” debat, se kterou by se děti mohly setkat. Odhalíme si hned několik argumentačních faulů a pravidel správné argumentace.
4. sobota - Nebojme se kritiky
Předposlední hodinu začneme trochu odlehčeněji rozcvičkou hlasu. S kytarou si zazpíváme pár písní pro uvolnění nálady a stresu. Zopakujeme si dovednosti, co jsme posbírali v předešlých hodinách – jak získat pozornost, jak se uzemnit v prostoru, jak ovládnout prostor hlasem a jak se v něm správně pohybovat. Dále si zkusíme další milník naší řečnické kariéry, a to krátký výstup před publikem na dané téma. Na výběr bude ze 4 hlavních témat, ale finální podoba a provedení bude nechána na řečníkovi. Navzájem si pak zkusíme podat kritické hodnocení a zjistíme jaké to je takové hodnocení přijímat. Hodinu by bylo vhodné zakončit opět pár písničkami pro odbourání jakéhokoliv nabitého pocitu nepříjemnosti z vystupování, který samozřejmě vřele doufáme, že nepřijde.
5. sobota - Velké finále
Poslední lekce má dva konce a dvě možnosti. Na začátku ovšem přichází čas na zhodnocení zlepšení mladých řečníků a sdílení našich oblíbených zážitků. Poté nastává možnost volby, a to mezi první akademickou debatou nebo divadlem. U obou z těchto aktivit budou děti na dvě skupiny a zužitkují při nich všechny nově nabyté schopnosti – přednes, sebejistotu v prostoru i práci s fantazií. Akademická debata – skupinky debatují na vybrané téma proti sobě, v argumentech se střídají, zatímco je hodnotí porota. Divadelní hra – skupinku vede k přednesu a rozvíjení fantazie bez nutnosti soutěžení, na zadaná témata a vylosované postavy děti vymýšlejí zápletku a krátkou divadelní hru. Obě možnosti představíme a dáme na výběr. Děti budou tedy rozhodujícími činiteli naší poslední společné hodiny