Ve Scratchi se snadno naučíte nejen základní principy programování (posloupnosti příkazů, podmínky, cykly, práci s proměnnými a práci s funkcemi), ale i potřebné základní principy programování her: pohyb objektů a jejich odrážení od překážek, ovládání pohybu objektů klávesnicí nebo myší, vzájemné střety objektů atd. Naprogramujete hry jako Flappy Bird, Pong, Tower Defense. Kurzu se mohou účastnit i děti, které předešlý kurz NEabsolvovaly. Info pro děti, které se kurzu účastnily v minulém semestru - první lekce Seznámení se Scratchem bude velmi podobná té v minulém semestru.
Scratch je projektem známého Massachusettského technického institutu (MIT) a jedná se o snadno použitelný programovací nástroj využívající grafické bloky příkazů vkládané za sebe pouhým přesunováním z nabídky.
Struktura kurzu:
1. sobota - Seznámení s programovým prostředím Scratch
Ukážeme si programové prostředí Scratch a založíme si v něm uživatelské účty. Vysvětlíme si, co je pozadí a jaké jsou jeho vlastnosti. Vysvětlíme si, co je postava a jaké jsou její vlastnosti a dovednosti. A začneme s programováním pohybu postavy ve směru jejího pohledu. Pak přidáme druhou pohybující se postavu. Pokud první postava bude kočka a druhá myš, tak při jejich srážce myš pískne a zmizí a kočka slastně zamňouká - to zvládneme naprogramovat.
2. sobota - Pong
Vytvoříme napodobeninu nejstarší počítačové hry Pong.
Naučíme se používat zprávy ve Scratchi.
3. sobota - Flappy Bird
Naprogramujeme si zjednodušenou verzi mobilní hry Flappy Bird.
Naučíme se základy využití klonů ve Scratchi.
4. - 5. sobota - Tower Defense
Vyzkoušíme složitější používání klonů ve Scratchi.
Vysvětlíme si složitější podmínky a bloky scénářů.