Odesílání...
Virtuální škola CTM má už 10leté zkušenosti s online vzděláváním. Studentům poskytuje online kurzy v angličtině, od jednodušších po ty náročnější ze všech oborů. Studenti se mohou dopracovat až k přípravě a následnému složení Advanced Placement zkoušek. To vše v uceleném systému vzdělávání, který je unikátní hlavně tím, že student má k dispozici svého instruktora. Ten studenta provází, motivuje a poskytuje zpětnou vazbu.
Vzhledem k vládním opatřením a dočasnému zavření škol je po online vzdělávání velká poptávka. Rodiče hledají způsoby, jak děti neochudit o příležitosti učit se. Co je ale zásadní, tak to je příležitost sociálního kontaktu. Žáci ze dne na den ztratili svoje komunity, třídy, kontakt se spolužáky i učiteli. Kurzy CTM myslí i na tento aspekt. Jak si toho váží studenti, na to se zeptáme instruktorky CTM Online kurzů, Terezy Hornové.
Terezo, můžeš nám říct, jak konkrétně probíhá interakce mezi instruktorem a studentem kurzu?
Interakce mezi instruktorem a studentem je důležitá, stejně jako ve škole. Já bych řekla, že možná i důležitější, protože v online kurzech obecně nemáme možnost se se studentem potkat fyzicky ve třídě nebo na chodbě školy.
Studenti jsou navíc v kurzu pocitově sami a je důležité, aby věděli, že na druhé straně není jen počítač, ale člověk, který se o ně zajímá a který je v jejich studiu podporuje.
Máme pravidlo, že studenti každý týden napíší e-mail, jak se jim v kurzu vede a jestli něco nepotřebují. Někteří skutečně jen napíší, že vše je v pořádku, někteří pak, že nestíhají a že mají těžký test z matematiky ve škole, jiní píší i o tom, co se jim povedlo nebo na co se těší. Oceňuji vše, ale detailnější e-mail samozřejmě lépe umožňuje studenta i takto na dálku poznat a navázat tolik důležitý vztah. V mnoha kurzech je i pravidelná diskuse – hovor po skypu, či zoomu, osobně jsem ráda, když je to i videohovor a se studenty se tak občas i vidíme.
S čím se na tebe nejčastěji studenti obrací?
Je to různé. Někdo potřebuje dovysvětlit nějaký jev – takže odborná konzultace. Někdo se omlouvá, že nestíhá nebo žádá o povolení odkladu termínu. Píší i když jsou nemocní nebo jedou pryč, abych věděla, že nebudou na příjmu a případně neodevzdají práce včas. Moc ráda vidím, když se se mnou dělí o své úspěchy nebo chtějí radu, jaký další kurz zvolit. Často i píši doporučení pro studium na zahraničních univerzitách nebo pro vědeckou činnost v Čechách.
Můžeš porovnat kontakt se studentem ve škole a online – má online forma svá specifika a třeba i výhody?
Jsme naprosto závislí na online nástrojích jako e-mail nebo třeba zoom pro videohovory. V mnohých kurzech máme i diskusní fóra. Myslím, že to vyžaduje disciplínu a řád. I starší studenti mnohdy na začátku bojují s odpovídáním na e-maily nebo psaním pravidelných reportů, ale když nám student neodpovídá, nereaguje na zpětnou vazbu, nemůže se spolupráce rozvíjet a být úspěšná. Kurzy trvají mnohdy skoro celý školní rok, instruktor studenta vede, podporuje ho, když z nějakého důvodu škobrtne, je důležité vytvořit si profesionální vztah. Díky těmto pravidelným interakcím jeden na jednoho (někdy i ve skupině) si troufnu tvrdit, že mnohdy studenty poznáme i lépe než učitel, co mám 30 dětí ve třídě a učí často až 200 dětí za rok.
Zaznamenala si od té doby, co jsou školy zavřené, zvýšenou poptávku po konzultacích?
Určitě. A hned jsme na to také zareagovali a studentům napříč našimi kurzy jsme to aktivně nabídli. Není se co divit. Takovou situaci jsme nezažili ani my, jejich rodiče. I starší studenty znervózňuje nejistota, informace v médiích, omezení tam, kde je neznají. Máme v řadách našich studentů i letošní maturanty.
Naši studenti jsou zvyklí na online vzdělávání, ale pro jejich učitele je to nové a mnoho studentů řeší, že mají buď hodně nebo málo práce. To není kritika. Vůbec nezávidím učitelům, že musí převést prezenční vzdělávání na online pod takovýmto tlakem a je jasné, že se to špatně odhaduje. Všichni se učíme za pochodu.
Navíc jsou rodiny spolu stále doma a mnozí rodiče se strachují o živobytí, to na náladě nepřidá. Sociální interakce je stále důležitá a takto online nenese rizika přenosu nemoci. V posledních pár dnech jsme se studenty žertovali, že sejít se takto online je i příjemné vytržení z rutiny a děti mi říkaly, že videokonference zavedly i s přáteli. Snažíme se jim dodat dnes tolik potřebný klid a pocit sounáležitosti. Jsme v tom všichni spolu a díky online zkušenostem můžeme být do jisté míry i spolu tady a teď.
Jak moc prvek instruktora v online vzdělávání pomáhá studentům kurzy dokončit?
My si myslíme, že je to velmi významný prvek. Kurzy nejsou snadné a vyžadují, aby se studenti velmi rychle naučili si práci plánovat. My jim jí sice rozvrhneme a doporučíme, kolik času je třeba studiu věnovat, ale každý si na to musí stejně přijít sám. Krize přicházejí. Někdy se studentům přihodí i život, jak říkám, a z objektivních důvodů – třeba zdravotních – se kurzu nějakou dobu nemohou věnovat.
My jim pravidelně píšeme, podporujeme je, vycházíme vstříc, měníme termíny, často spolupracujeme i s rodiči. Dokončení kurzu je i naší prioritou.
Zpátky k otázce interakce – právě pro tyto případy jsou navázání vztahu a pravidelná komunikace s instruktorem klíčové.
Jsou ve spojení mezi sebou i studenti jednoho kurzu?
Ano, to se také často stává. V diskusních fórech nebo společných projektech, ale opět vždy online. Studenti to obvykle vítají, že tato možnost je. Poznat někoho dalšího, nejen instruktora a sdílet spolu. Obvykle je to i snesitelný způsob interakce i pro uzavřenější studenty, kteří nepotřebují být v každodenním fyzickém kontaktu s ostatními.
CTM Online kurzy jsou kompletně v angličtině, stejně tak veškerá komunikace mezi instruktorem a studentem probíhá v angličtině. Jak to podle tebe studenti zvládají? A je v komunikaci během kurzu vidět a i slyšet posun?
Rozhodně. Záleží samozřejmě na vstupní jazykové znalosti studentů a typu kurzu. Některé kurzy angličtinu přímo rozvíjí a akademicky nejnáročnější AP kurzy už vyžadují alespoň úroveň B2. Tam mám zkušenost, že se studenti zlepšují v akademické angličtině a psaní úkolů typu esejí, ne všichni jsou ze školy zvyklí. Pokrok je i v psaní e-mailů. Každopádně studenti rozvíjí i mnohé další dovednosti, které zúročí jak v akademickém, tak osobní životě – například time management.
Celou nabídku kurzů najdete na www.ctm-academy.cz/online.
Do 10. dubna 2020 můžete naskočit do jarního semestru, stačí si vybrat kurz z katalogu a začít! Třeba bude vaší instruktorkou právě Tereza.
Centrum pro talentovanou mládež, z.s. | nezisková organizace
Tento projekt není podporován z evropských zdrojů.
Copyright © 2014-2023 Centrum pro talentovanou mládež, z.s. All Rights Reserved.
Některá jména, loga, design, titulky, slova nebo slovní spojení použitá na těchto www stránkách mohou být nebo jsou registrovanými ochrannými známkami, servisními značkami nebo obchodními jmény příslušných vlastníků.
Sledujte novinky a spojte se s námi!
CTM na FacebookuYouTube kanál CTMInstagram CTMLinkedIN CTMChcete dostávat novinky z CTM?200
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.
V pořádku